Terapia ręki
Celem działań terapeutycznych w tym obszarze jest usprawnianie i wspomaganie dziecka w osiągnięciu satysfakcjonującego poziomu w zakresie samoobsługi oraz doskonalenie sprawności manualnej i grafomotoryki poprzez:
- rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej;
- rozwijanie koordynacji obustronnej;
- usprawnianie sprawności ruchowej całej kończyny górnej;
- doskonalenie sprawności manipulacyjnej ręki;
- trening umiejętności chwytu;
- doskonalenie techniki pisania;
- poprawa koncentracji;
- wzmacnianie poczucia własnej wartości poprzez budzenie wiary we własne możliwości.
Dla kogo?
Terapia ręki przeznaczona jest zasadniczo dla dzieci, u których stwierdza się:
- trudności manualne (np.: wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, nawlekanie koralików, układanie drobnych przedmiotów),
- trudności grafomotoryczne (kreślą niedokładne kreślenie szlaczków, niechęć do różnorodnych prac plastycznych),
- obniżony poziom graficzny pisma – litery niekształtne, nieprecyzyjne, różnej wielkości, wychodzące poza linie, wolne tempo pisania itp.),
- osłabione mechanizmy równoważne (trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze, staniem na jednej nodze), niezgrabność ruchową, brak koordynacji ruchowej,
- zachowanie nieprawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku,
- wyraźne obniżenie lub podwyższenie napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej (nieprawidłowe trzymanie narzędzia piszącego – ściskanie za mocno albo trzymanie za lekko),
- niedostosowane do zadania tempo ruchów, które należy wykonać.